Hoe kom je af van jouw angst en perfectie

Handleiding 2

 

KIJK STEEDS NAAR JEZELF ALSOF JE EEN VREEMDE BENT

En wees vooral ook aardig voor jezelf

extreem-gedrag-hangmat

Stap 1) Verander in de praktijk
Jouw gedrag verandert in en door de praktijk. Het is een vaardigheid die je al doende leert. Daarom heeft het weinig zin om te praten over anders gaan doen. Pak jouw angst en perfectie dus praktisch aan, stapje voor stapje. Begin gewoon. Geen woorden maar daden. Pak angst en perfectie bij de kop en turf hoe vaak ze tot uiting komen in je leven van alle dag en wat dat met jouw leven doet. Laat de feiten voor zich spreken, want die spreken boekdelen. Schrijf jouw ervaringen met stap 1 voor jezelf op.

 

paniek-aanval-1

 

Stap 2) Maak gedrag concreet
Jouw gedrag en denken veranderen niet. Wel een specifieke gedraging of gedachte. In zijn algemeenheid hierover praten doet weinig. Maak jezelf duidelijk wat je verstaat onder woorden als beter, vaker, minder en meer. Hoe concreter, hoe eenvoudiger het is om met jezelf in gesprek te gaan en jezelf aan te sporen tot bepaald gedrag of een bepaalde houding ten opzichte van angst en perfectie, te veranderen. Schrijf jouw ervaringen met stap 2 voor jezelf op.

 

20190915_1549082161581241096852070.jpg

 

Stap 3) Doseer het consumeren
In combinatie met maak-het-concreet, is het cruciaal om in 1e instantie anders met je angst en perfectie om te leren gaan. Zorg voor dosering. Voer de verandering in brokjes en genieten mag. Overvoeren is zinloos en onbewust door de strot duwen nog erger. Meng vooral niet alles door elkaar in een bruine ongedefinieerde brei, maar geef in stapjes aan vanwaar naar waarheen je wilt veranderen en schrijf je ervaringen op.

 

Stap 4) Smeed ijzer als het heet is
Een basiskenmerk van anders leren handelen is directe dan wel onmiddellijke terugkoppeling. Je gaat de gedragsverandering letterlijk voelen. En in het moment ervaren we veel intensiever de spiegeling op dat wat we hebben gedaan of gezegd. Ga dus niet aan de hitte voorbij door de confrontatie uit de weg te gaan. Dan vervliegt het leermoment. Er later op terugkomen maakt veelal onvoldoende indruk. Het is namelijk mosterd na de maaltijd. Waak zodoende voor het patroon om de confrontatie uit de weg te gaan, zoals te doen gebruikelijk was bij een publieke organisatie. De hitte opzoeken werd een centraal thema in de management ontwikkeling. Door te stoppen met oeverloos over angst en perfectie, vindt jij het vuur, waardoor jij je concreet anders gaat gedragen. Schrijf jouw ervaringen met stap 4 voor jezelf op.

 

Vrouw verdrietig angstig

 

Stap 5) Laat gewenst gedrag varen
Geen woorden maar daden als het om gedrag gaat. Zowel lichaam als geest moeten ervaren waar het om gaat. Het heet niet voor niets succeservaring. Is lol en plezier hebben ook belangrijk voor je, zorg dan regelmatig dat er spontaan gekke en leuke dingen gebeuren. Want gedrag is beleving, een kwestie van voelen en bewust meemaken. Zeg dus niet ‘mijn angst en perfectie beheersen mijn leven’, maar leef je talent. Schrijf jouw ervaringen met stap 5 voor jezelf op.

 

Stap 6) Maak jouw gedrag bespreekbaar
Ander gedrag wordt onderdeel van de dagelijkse routines als er openlijk over wordt gesproken. Dan moet het huidig voordoen wel echt uit de kast. Want ander gedrag aanleren valt en staat bij het afleren van bestaand gedrag. Aankaarten is dus essentieel. Niet door te propageren dat fouten maken mag. Dat zijn loze woorden. Maar door er een sport van te maken om ineffectief handelen te etaleren. Bijvoorbeeld door ons podium te gebruiken en te ontdekken of er een Storyteller in je zit en jij uiteindelijk bevrijd bent van angst en perfectie. Alleen in openheid, met vallen en opstaan, valt er te leren wat je aan jouw gedrag kan doen. Schrijf jouw ervaringen met stap 6 voor jezelf op.

 

 

man-kwetsbaar-1

 

I.s.m. managementsite.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.